Naar inhoud

Winkelwagen

Je winkelwagen is leeg

Duurzaamheidsmanifest

Hi party animals!

Oké, laten we eerlijk zijn; feest vieren is te gek en feesten decoreren is helemaal fantastisch, maar de ecologische impact van de productie van die decoratie en de hele bezorgingsketen ervan eist een grote tol van onze aarde.
We staan als generatie voor een grote, niet te negeren uitdaging: klimaatopwarming. Het klimaat wordt extremer, de wereld wordt warmer. Het is tegelijk ergens op onze aarde te heet, te koud, te droog én te nat. We leven in een tijd van uitersten en toegegeven, dat baart ons zorgen.
Ondanks dat wij bij Studio Viertien staan voor positiviteit en blijdschap, willen we onze ogen niet sluiten voor de uitdagingen waarvoor we als generatie staan. Bij Studio Viertien geven wij om de wereld, om de toekomst van onze kinderen en om de mensen rondom ons. Dat zit ingebakken in ons merk DNA en in wie wij zijn. En het goede nieuws is dat we deze visie volledig hebben omgezet in actie.

Daarom kan je hieronder terugvinden hoe wij ons commiteren om bij te dragen aan een duurzamere, eerlijkere e-commerce omgeving en wereld.

1.Wij commiteren ons om niet te greenwashen.

Greenwashen is kort gezegd iets dat niet volledig duurzaam is als duurzaam verkopen en marketen; een marketingtruc.
Te vaak worden feestsets die het label ‘eco vriendelijk’ krijgen en uit duurzame materialen bestaan alsnog op een vervuilende manier geproduceerd.
Ondanks dat we dit graag anders zouden zien, is dat een realiteit in de feestdecoratie markt. Wij vinden het daarom belangrijk dat enkel echte duurzame producten als ‘ecologisch’ worden gepromoot en dat wij in ons segment de juiste keuzes naar voor schuiven. Hoewel we zelf geen invloed hebben op de productie keuzes van leveranciers, hebben wij wel de keuze met welke leveranciers we werken en met welke niet. Ook hebben we de keuze om binnen hun segment bepaalde producten wel of niet in te kopen.
Dat brengt ons bij punt 2.

2. Wij hebben niet duurzame producten en merken verwijderd uit de webshop en gaan enkel voor de hoogste kwaliteit en laagste ecologische impact

Duurzaamheid omvat voor ons 2 begrippen: ecologisch verantwoord en kwalitatief. Want een product dat ecologisch verantwoord is gemaakt en kwalitatief is gaat veel langer mee, en dat is per definitie duurzaam.
Als een product niet 100% voldoet aan onze ecologische standaard, maar wel een must have item is in de feestindustrie, dan kiezen we enkel voor het product van de hoogste kwaliteit dat het langst meegaat en een zo de klein mogelijke impact heeft op ons milieu. Want hoe graag we dat ook zouden willen, heel veel producten uit onze industrie kunnen nog niet duurzaam vervangen worden (denk bijvoorbeeld aan ballonpompen en folieballonnen). We compensen voor deze producten altijd de milieu impact met een donatie aan Dollar Donation Club (zie punt 2). We commiteren ons namelijk zoals aangegeven om niet te greenwashen, en de realiteit van de feestmarkt is dat veel producten nog niet eco vriendelijk (genoeg) zijn. Omdat deze producten vaak wel een must zijn in een feestgamma (denk bijvoorbeeld aan ballonpompen die nog niet uit andere materialen dan plastic gemaakt kunnen worden) kiezen we er wel voor om deze in ons gamma te behouden.

 Deze keuzes maakten we:

  1. Wij verkopen enkel nog zelf samengestelde ballonslingers en losse ballonnen van het merk Sempertex.
    Dit zijn de beste kwaliteit ballonnen op de markt, ook gebruikt door ballonartiesten. Ze zijn gemaakt van 100% natuurlijke biodegradeerbare latex, afkomstig van het rubber van de rubberboom. Er worden geen bomen gerooid voor het maken van deze ballonnen en door de natuurlijke samenstelling vergaan de ballonnen op termijn volledig, even snel als een blad in de natuur. Ze zijn ook ISO en TUV goedgekeurd.
    Alle andere ballonnensets hebben we uit de colleties gehaald omdat ze plastieken componenten bevatten of omdat de ballonnen volledig van plastic zijn gemaakt; hierdoor is de kwaliteit van de set veel slechter en is de milieu impact te groot. Hoe mooi ook, we gaan voor duurzaamheid en kwaliteit boven alles.
    Onze ballonslingers gaan vaak maanden mee (met een uitschieter van 1 jaar bij 1 van onze klanten) en wij moedigen aan dat de slinger van feest tot feest wordt doorgegeven. Hoe meer mensen ervan kunnen genieten, hoe beter.
  2. We kopen meer en meer herbruikbare producten aan zoals stoffen kronen, vlaggenlijnen, slingers, servetten en tafellopers en proberen daarbij ook te focussen op locale productie. Ook kiezen we bewust voor een grote collectie papieren items zoals kwalitatieve themaslingers en tissue bloemen die ook prachtig zijn als decoratie in een kinderkamer, op een ander feest opgehangen kunnen worden of bewaard kunnen worden tot de volgende verjaardag.
  3. We kopen geen merken of producten in die van zodanig lage kwaliteit zijn of te veel plastiek componenten bevatten, omdat duurzaamheid ook betekent lang kunnen genieten van je decoratie.
  4. We streven ernaar duurzaamheidstips te geven en adviseren waar mogelijk hoe je je producten kan hergebruiken.
  5. Door bovenstaande visie kunnen we soms bepaalde producten en sets niet inkopen die we visueel enorm mooi vinden en mogelijk bij onze collega’s wel goed verkopen. Denk bijvoorbeeld aan voorgemaakt ballonslingersets van de meeste grote merken. Zakelijk is dat misschien een gemiste kans, maar bij principes horen opofferingen en dat is helemaal oké voor ons. We zullen daardoor deze producten dus ook niet op specifieke vraag met gegarandeerde afname inkopen.

3. Wij planten bomen, halen platic uit zee en sponsoren onderwijs voor minderbedeelde gezinnen via Dollar Donation Club

Via de organisatie Dollar Donation Club storten we bij aankoop van specifieke producten geld naar goede doelen om meer impact te maken. We doen dit voor producten die nog steeds te belastend voor het milieu zijn volgens ons, zoals in punt 1 vermeld, maar waarvoor nog geen duurzaam alternatief bestaat. Ook door onze bestsellers te kopen doe je een donatie, omdat we op die manier meer geld kunnen doorstorten.
Dollar Donation club is een platform dat goede doelen bundelt en met zogenaamde microdonaties (1 boom, 1 pond plastic, 1 dag onderwijs) van heel veel verschillende mensen en bedrijven samen een hele grote, collectieve super filantroop wil zijn onder het motto dat veel kleine bijdragen een gigantisch verschil kunnen maken. Ze kiezen voor doelen en organisaties die door hun persoonlijk worden gecheckt en ze delen op regelmatige basis updates over de lopende campagnes en checken en filmen ter plekke de vooruitgang van de projecten. Iedere euro (of dollar ;)) kom dus met absolute zekerheid goed terecht.

🌳 We planten een boom voor iedere verkochte ballonslinger en andere bestsellers
Bomen die honger eindigen en ons klimaat beschermen- Afrika

We kozen voor dit project omdat het planten van bomen op dit continent veel meer impact heeft dan het duurzaamheidsaspect. Afrika is een van de armste regio’s op aarde met meer dan 422 miljoen inwoners die leven onder de armoedegrens. De bomen die daar worden geplant zijn niet alleen goed voor het milieu maar verschaffen ook werkgelegendheid aan lokale boeren die een stuk woestijn omvormen tot ecorfarms. Deze ecofarms zorgen er op hun beurt voor dat de grond van de woestijn terug vruchtbaar wordt, waardoor niet alleen de geplantte bomen gaan groeien maar ook dat de ondergrond optimaal is voor de productie van voedsel.
Hierdoor kan er terug eten groeien in regio’s die voorheen volledig uitgeput waren en is er opnieuw voeding voor mensen die ervoor amper toegang hadden tot voedsel. Ook komt de productie zo goed op gang dat de groenten en het fruit verhandeld kunnen worden waardoor de economische situatie van de lokale bevolking sterk verbetert.

🌊 We halen een halve pond plastiek uit de oceanen per verkochte set losse ballonnen, folieballonnen en andere nog niet volledig recycleerbare producten om zo te compeseren voor de impact die ze hebben op het milieu

650.000 dieren sterven per jaar doordat visnetten die achtergelaten zijn in de zee hun verstikken en de koraalriffen verwoesten. Wanneer de netten stilaan afbreken verspreiden deze microplastics via het water, die op hun beurt weer in ons drinkwater en eten terechtkomen. Door jouw bijdrage worden deze netten uit de oceaan gehaald en draag jij bij aan een schoner zeeklimaat.

📖 We sponsoren 1 dag onderwijs per kaartenset, mijlpaalkaartenset en invulboek dat gekocht wordt.
Educatie die een leven verandert - India

In India worden ‘Yellow Rooms’ gebouwd, klaslokalen in de slums (de armste regio’s van India), om lokale kinderen die in extreme armoede leven een kans te geven op educatie, connectie en een veilige ruimte om hun emoties te kunnen delen.

Ons Dollar Donation Club account is gekoppeld aan de webshop en zodra je een aankoop doet, wordt een betaalimpuls gestuurd naar dit account. Op het einde van de maand wordt het bedrag dat overeenkomt met de acties hierboven vernoemd automatisch doorgestort naar Dollar Donation Club.
Bovenaan de webshop, op iedere pagina, kan je een banner vinden met daarin het aantal bomen dat we hebben geplant tot nu toe, de hoeveelheid pond die we aan plastic uit de oceaan haalden samen en het aantal dagen onderwijs we hebben gespondserd. De teller loopt in real time, dus na jouw aankoop kan je op de homepagina te teller op zien lopen als je 1 of meer van de betreffende producten kocht.
De teller is voor het eerst beginnen lopen midden augustus 2023 en zal wat ons betreft nooit verdwijnen.

4. Wij werken enkel met partners met oog voor duurzaamheid en correcte werkomstandigheden

Duurzaamheid en kwaliteit vertalen zich voor ons ook in duurzame samenwerkingen met merken die dezelfde waarde handteren wat betreft veilige arbeidsomstandigheden voor iedereen in het productieproces,  eerlijke lonen en de afwezigheid van kinderarbeid.
Daarom handteren wij de volgende vuistregels om te beslissen of we met een merk samenwerken:

  • Onze partners van alle merken die wij verkopen zijn transparant over hun productieproces en inspanningen wat duurzaamheid betreft.
    Veel partners communiceren proactief over hun duurzaamheidsbeleid en kiezen ervoor om hun productieproces te vergroenen, bomen te planten, kiezen voor duurzame materialen en bannen plastic waar mogelijk.
  • Wij werken enkel samen met partners die produceren aan eerlijke, marktconforme lonen en geen kinderarbeid tolereren.
  • Wij zullen nooit samenwerken met merken waar we geen 100% zekerheid hebben over de duurzaamheidsinspanningen of eerlijke werkomstandigheden en committeren ons om enkel samen te werken met merken die hier volledig transparant over zijn.
    Komen we gedurende een samenwerking te weten dat er op dit gebied alsnog zaken mislopen dan committeren wij ons om per direct niet meer samen te werken met het merk ik kwestie.
  • Ondanks dat we ernaar streven lokale merken aan te bieden en lokaal te produceren, produceren een groot deel van onze leveranciers -vooral de hele groten- in China.
    Gezien de specialistische markt wat betref papierenwaren en party deco in China hebben we hier geen bezwaar tegen, zolang dat de fabrieken waar de productie plaatsvindt onder veilige omstandigheden zonder kinderarbeid en met eerlijk lonen conform de lokale markt worden gerund.

5. Wij handteren een groene aanpak wat betreft het verpakken en versturen van onze producten en pakketten

  • Enkel recycleerbare verpakkingen worden gebruikt voor alle eigen producten van het merk STUDIO VIERTIEN. Voor 99,9% van de verpakkingen wil dit zeggen dat we werken met papier en karton voor het verpakken van ballonnen, sets, dozen etc. Vereist een product een stevigere noppenfolie, dan is dit een 100% recycleerbare en afbreekbare variant. We streven er echter naar dit enkel te gebruiken indien er geen goed papieren alternatief beschikbaar is om stevige en intacte levering aan jou te garanderen.
  • Wij maken enkel gebruik van kartonnen dozen en stevige papiertape voor de verzending van jouw bestelling. De opvulling in het pakket is zijdepapier.
  • Waar mogelijk worden de intacte, stevige dozen waarin wij de producten van onze leveranciers opgestuurd krijgen hergebruikt om jouw bestelling in te versturen. Recycleren is goed voor het milieu, gebruik de doos dus zeker een 3e
  • Wij gebruiken enkel papiertape zonder bedrukking en zonder plastic componenten om jouw bestelling te sealen.
  • De kaartjes die wij drukken voor bij de bestellingen worden op FSC gecertificeerd, recycleerbaar papier gedrukt zonder plastic laag.
  • Het papier dat gebruikt wordt voor de gekende dunne flyers bevat meestal plastic, dus wij investeren iets meer om het milieu niet extra te belasten.
    Idem voor de stickers op onze verpakkingen. Voor de stickers op de ballonslingersets en kaartensets is wel nog een sticker in de omloop waar plastic in zit. Deze gebruiken we op zodat er geen verspilling is en we schakelen erna over op volledig recycleerbaar stickerpapier.
  • Alle verzendingen in België doen wij met Bpost. Bpost zet zich in om in de toekomst helemaal klimaatneutraal te leveren. Omdat dat op dit moment nog niet helemaal mogelijk is, wordt de CO2 uitstoot die nog niet vermeden kan worden gecompenseerd door een bijdrage aan goede doelen die de uitstoot compenseren. Daardoor ben je nu al verzekerd dat de impact van het verzenden van jouw bestelling volledig wordt gecompenseerd.
    Naar Nederland versturen we jouw pakket met Post NL. Hiervoor zijn we aan het nakijken hoe we ook hier klimaatneutraal kunnen leveren.

Tot slot

  • We blijven streven naar een e-commerce realiteit waarin duurzaamheid hand in hand gaat met kwaliteit en waarin we stilaan afscheid kunnen nemen van schadelijke, plastieken onderdelen in feestsets. We beseffen dat er extreem veel grotere spelers zijn dan wijzelf en onze impact op hele grote schaal misschien relatief klein zal zijn, maar zoals het spreekwoord zegt: “verander de wereld, begin bij jezelf”.
    We streven ernaar samen met jou minimaal 10.000 bomen te planten binnen de 5 jaar en geloven dat dit wél een grote impact kan hebben voor onze aarde.
  • Hoewel we een zeer duidelijke duurzaamheidsvisie hebben zijn wij geen 100% duurzame webshop. Niet omdat we dat niet willen maar omdat dit versus het segment dat we willen aanbieden nog niet volledig kan. We greenwashen niet en willen onszelf dus ook niet neerzetten als 100% duurzaam wanneer dit (nog) niet zo is. Soms is het belangrijk bepaalde producten aan te bieden om relevant te zijn in onze sector (ballonnen aanbieden zonder een pomp bijvoorbeeld is commercieel geen slimme keuze) en financieel gezond te blijven, maar we zullen dit wel altijd compenseren door een donatie om plastic uit zee te halen. Omdat compenseren echter niet hetzelfde is als niet produceren -wat uiteindelijk beter is voor de planeet- zijn we hier graag transparant over. Tegelijk stelt het ons ook in staat om écht eerlijk te communiceren met jou als klant zonder te struikelen over beloftes die we niet kunnen waarmaken.
  • We geloven dat iedereen met een(e-commerce) onderneming, groot of klein, niet alleen de kans maar ook de verantwoordelijkheid heeft om duurzaam te handelen om de impact op onze aarde te beperken, ook wanneer we niet ertoe worden gedwongen door een instantie, regering of onze klanten.

Bedankt dat jij tot hier hebt meegelezen en interesse toont in ons duurzaamheidsmanifest. Weet dat jij met iedere aankoop bijdraagt aan deze visie en verantwoord kan feesten met je Studio Viertien decoratie.
Misschien hebben wij dankzij jou al meerdere bomen mogen planten, plastic uit zee mogen halen of dagen onderwijs mogen schenken aan een kind in armoede. Een hele dikke merci! Of misschien ben je nieuw hier, te gek! Hoe dan ook, dank je voor je interesse. Je bent hier van harte welkom.

 Moest je naar aanleiding van onze duurzaamheidsvisie nog vragen hebben, aarzel dan niet om te mailen naar hallo@studioviertien.be en we helpen je graag verder.